Det började med ett litet julkort till alla trogna kunder med rabattkupong som gällde i butiken under januari och februari. I dag är andra helgen i mars spikad för Tumbomässan, som lockar 4 000 kunder till lilla Kvicksund utanför Eskilstuna.

– Jag tror det är stämningen och att träffa vänner och bekanta som drar mest, säger Cecilia Östling, som tillsammans med sin man Jan Östling driver familjeföretaget Tumbo Husvagnar och Husbilar.

Tumbo Husvagnar och Husbilar har funnits ända sedan 1965. Men det var först i mitten på 1990-talet som affärerna började ta fart på allvar.

– Det var en tuff lågkonjunktur i början på 90-talet, men när konjunkturen vände drog det igång igen, säger Cecilia Östling, som marknadsansvarig på familjeföretaget.

Då omsatte företaget ett par miljoner kronor och hade fyra anställda. Jan och Cecilia plus en i butiken och en i verkstaden.

Sedan dess har företaget ökat med en till två personer varje år och försäljningen har följt med. Det stora lyftet kom när man byggde sin nya anläggning på 7 500 kvadratmeter.  Den invigdes 2016 och försäljningen sköt fart. I dag har Tumbo cirka 50 fast anställda, plus 10-15 säsongsanställda. Omsättningen förra året uppgick till cirka 400 miljoner kronor.

– Vi har haft konjunkturen med oss och intresset är väldigt stort, säger Cecilia.

En viktig del i framgången är Tumbomässan, ett evenemang som företaget driver helt själva och som lockar tusentals besökare till Kvicksund andra helgen i mars.

Från början var tanken att dra igång säsongen redan i januari och februari genom att bjuda in sina trogna kunder på en VIP-dag. Lockbetet var 15 procent rabatt på allt i butiken och ett antal specialvaror till kraftigt nedsatta priser. Dessutom bjöd man på korv med bröd och fika.

– Vi var tidigt ute med att börja använda data och kunde enkelt ta ut listor med alla som handlat hos oss. Så vi skickade julkort till alla våra kunder och gav bra rabatter.

Idén slog väl ut och VIP-dagen blev oerhört populär. Nästa steg blev att även locka nya kunder genom att annonsera evenemanget. Besökarna ökade stadigt och snart utökades evenemanget till två dagar.

– Samtidigt började vi bjuda in utställare, för att ge mer tillbaka till våra kunder.

VIP-helgen bytte namn till Tumbomässan och nådde all time high 2017 när den nya hallen invigdes. Då kom 5 000 besökare.

– De senaste två åren har vi haft cirka 4 000 besökare och jag tror vi kommer att stanna där ett tag.

I huvudsak marknadsförs evenemanget via utskick till alla kunder, som kombineras med mailutskick. Dessutom köps en del nya adresser in och eventet annonseras i tidningar och marknadsförs på hemsidan.

– Vi vill skapa kännedom, men det är knappast någon plusaffär på kort sikt. Det krävs en stor organisation för att ro i land allt.

Bara för att klara parkeringsdelen krävs 15 personer. Sedan behövs ytterligare ett tiotal i köket, ett antal entrévärdar och extrapersonal i butiken.  I år gick det exempelvis åt 3 500 korvar och många koppar kaffe med fika.

– Vi har inte vågat räkna på eventet. Vi säljer några vagnar och några bilar, men det vi säljer i butiken har vi nästa ingen avans på.

Även om den kortsiktiga effekten inte ger något omedelbart plus, lär den långsiktiga effekten ge desto mer. Särskilt med tanke på den fantastiska försäljningsutvecklingen.

Det var fullpackat när över 4 000 kunder besökte Tumbomässan i år.