Förändringar inom Trigano kan vara på gång. Exakt vad det innebär kan de inte berätta om i dagsläget. Däremot menar företaget att den svenska marknaden inte kommer påverkas negativt.
– Vi satsar på att stärka upp i områdena där vi inte har en agent eller importör av våra märken i Sverige, säger Robin Appelqvist, Manager of Commercial Coordination Nordic Countries.

Det franska företaget Trigano har länge varit en av de största aktörerna på den europeiska marknaden inom husbil- och husvagnsbranschen. Trigano har en närvaro i flertalet europeiska länder samt norra Afrika kombinerat med ett brett utbud av märken. Idag ingår 24 husbilsmärken och 5 husvagnsmärken i Trigano Group.

”Kollar på olika lösningar”
Det har ryktats om att stora förändringar är på gång inom bolaget som skulle kunna få konsekvenser för olika marknader, bland annat den svenska. Men det är något som de inte vill bekräfta i dagsläget.

– Vad som händer inom själva koncernen är inget jag kan uttala mig om just nu, utan det är olika lösningar som de kollar på, säger Robin Appelqvist, Manager of Commercial Coordination Nordic Countries.

Efter ägaren Francois Feuillets intåg i början av 1980-talet har Trigano växt enormt, många inom branschen menar att han ”är Trigano”. Men det kan börja närma sig slutet på hans era.

– På sikt är det tänkt att den nuvarande ägaren ska trappa av, men annars finns det inget stort att nämna i dagsläget, berättar Appelqvist.

Sverige påverkas inte
När det gäller den skandinaviska och svenska marknaden så har Trigano för tillfället inget bolag i det geografiska området. Robin Appelqvist ansvarar för hela den skandinaviska marknaden och menar att de potentiella förändringarna inte kommer påverka deras närvaro i Sverige negativt.

– Man kan säga att det kan bli förändringar i bolaget i stort, men inget kommer påverka den svenska marknaden där vi är relativt nya. Alla agenter och importörer som har ett avtal ska få ligga kvar som de gör. Det vi satsar på är att stärka upp i de områden där vi inte har en agent eller importör av de märken vi säljer i Sverige.

– Vi arbetar med att stärka upp återförsäljningsdelen på alla märken generellt, inte något enskilt.

Märken som är mest påtagliga i Sverige just nu inom Trigano-gruppen är Chausson, Benimar och Mobilvetta. Trigano har idag 81 handlare i Sverige för deras märken.